Vanliga frågor

Här svarar vi på de vanligaste frågorna i samband med bohagsflytt, tveka inte att höra av dig om du har något annat du undrar över!

Här svarar vi på de vanligaste frågorna i samband med bohagsflytt, tveka inte att höra av dig om du har något annat du undrar över!

större projektflytt

Hur lång framförhållning behövs för att boka en flytt?

Förutsatt att vi har bilar och personal tillgängliga så kan man boka med så kort varsel som en dag innan. Vissa datum är mer populära och blir uppbokade månader i förväg och vissa datum blir vi aldrig fullbokade, det lättaste är att slänga iväg frågan så tittar vi på vår tillgänglighet. Generellt sett så har vi högre tryck kring månadsskiften och lägre i början av månaden. Vi tar oss nästan aldrig an uppdrag samma dag som förfrågan kommer in.

Hur funkar RUT-avdraget?

RUT-avdrag är ett skatteavdrag för privatpersoner som är skrivna och betalar skatt i Sverige. Avdraget är på 50% av arbetskostnaden. Material och bil omfattas inte av RUT och faktureras därför separat. För flytt så ska man enligt skatteverkets regler vara skriven på en av adresserna som flytten går från/till. Vi behöver namn och personnummer på den eller de som vi ska ansöka åt och sen sköter vi resten.

Vad kostar en flytt?

Det finns inget rakt svar. Priset för flytten påverkas av uppdragets omfattning. När vi har fått information kring storlek och förutsättningar så föreslår vi det upplägg som vi tror är bäst för flytten. Vår vilja är alltid att boka så kostnadseffektivt som möjligt gentemot kunden samtidigt som vi tar hänsyn till våra anställda och deras välmående. Upplägg samt den uppskattning vi ger är baserat på den information vi har på förhand och erfarenheter av många års flyttar med liknande förutsättningar.

Kan man få fast pris?

Självklart. Vi erbjuder allt som oftast en lösning med fast pris. Ibland kan det krävas att vi kör jobbet på timme för att ha lite ökad flexibilitet och du som kund inte är helt klar med jobbets omfattning. 

Vad händer om mitt RUT-avdrag inte beviljas?

Då tar vi kontakt med dig och hör om det finns någon annan i hushållet vi kan söka för. Annars blir vi tvungna att fakturera det beloppet som fått avslag.

Kan man hyra/låna kartonger av er?

Ja, ni får låna så många kartonger ni behöver av oss. Vi föredrar till och med att ni använder våra framför andra vanliga varianter på marknaden så att vi vet att det är bra kvalité och vi är vana att lasta bilarna med dem. 

Packar ni också?

Inga problem! Som varje flyttfirma med självaktning har vi också kompetent packpersonal. Packhjälpen bokar du samtidigt som du bokar din flytt och som regel kommer vi en eller ett par dagar innan flyttdagen. Är det vi som packat ditt bohag flyttas det inte bara säkert, utan det går också lite snabbare när vi själva stått för förberedelserna. Utöver det så är det värt att nämna att vår (och hela branschens) försäkring inte täcker saker som kunden själva packat i lådor. Vi kan hjälpa med packning av hela bohag men även av delar, många vill endast ha hjälp med exempelvis kök och mer ömtåliga saker.

Jag behöver hjälp med montering, gör ni sånt?

Ja, vi hjälper gärna till med både nedmontering samt att ta isär och sätta ihop möbler. Väggfasta föremål kan vi hjälpa att ta ner, men vi har inte behörighet att sätta upp dem på vägg i nya boendet. Montering kostar inget extra förutom den tiden det faktiskt tar, men behöver föranmälas så att vi kan planera för det samt se till att vi har med oss rätt utrustning för det. Notera att väggfasta föremål som inte har monterats ned på flyttdagen som regel lämnas om inte kund har tagit upp det på förhand.

Hur gör jag för att lämna saker till auktion, Myrorna eller Erikshjälpen?

Stäm gärna av på förhand med auktionshus eller secondhandbutiker att de vill ta emot dina möbler eller föremål, så undviker du att betala för att vi får åka dit och vända. Vi har tyvärr ingen egen service för återbruk eller försäljning.

Kan man flytta och ha flyttstäd samma dag?

Vår rekommendation är att man inte flyttar och har städ samma dag för att undvika krockar som kan påverkar båda tjänsterna. Med det sagt så går det för det mesta bra om städet dyker upp några timmar efter att flytten har satt igång och generellt sett går det smärtfritt. Vi tar inte ansvar om vårt eller städets arbete försvåras eller försenas om det krockar, men vet i förväg att städet kommer samma dag så kan vi göra vårt bästa för att undvika en krock.

Hur löser vi parkering i Stockholms innerstad?

Vi sparar mycket tid vid flytten om vi kan stå nära porten med lastbilen både på adressen där vi lastar och vid ert nya hem. Ofta går det att dubbelparkera för att stå nära, men är det en smal, enkelriktad gata är vi hänvisade till parkeringsplatser eller lastzoner. Något du som kund kan göra är att hålla en bra plats åt oss med din egen bil och/eller koner eller bockar.

Som kund får du välja om vi ska parkera lagligt (där parkering är tillåten, dubbelparkerade eller i lastzon), eller om vi ska stå så nära porten som möjligt. Om ni önskar att vi ska stå så när porten som möjligt oavsett parkeringsregler står ni för en eventuell bot. Att tänka på är att denna eventuella bot ofta tjänas in på grund av den tiden vi sparar på att gå en kortare sträcka.

Kan flyttfirman hjälpa mig med tippning av skräp?

Självklart kan vi hjälpa till med tippning, som huvudändamål eller i samband med flytt. Vi debiterar då för tiden arbetet tar, precis som vid vanlig flytt, och utöver det tillkommer tippens avgift – som alla företag måste betala.

De anläggningar i Stockholm vi som företag får nyttja är Lövsta i Hässelby och Vantör i Högdalen. Det finns även en anläggning i Täby som vi kan använda oss av.

På Lövsta och Vantör är kostnaden per tippning 750 kr. På Hagby-anläggningen i Täby betalar man för mängden avfall. Priset där varierar beroende på vad som slängs men osorterat avfall kostar drygt 1 kr/kg, se Sörabs hemsida för aktuella priser och regler.

Vi får som företag inte slänga målarfärg, fyllnadsmassor (cement o.dyl.) eller farligt avfall på ÅVC. Elskrot, vitvaror och vanligt bohag går jättebra. Vissa mindre anläggningar i Stockholmsområdet tillåter att du som kund föranmäler att du ska ta hjälp av en flyttfirma för att slänga ditt bohag. Om du väljer en sådan lösning är det du som kund som ansvarar för att vi har tillåtelse att slänga där.

Notera att det inte är tillåtet med RUT-avdrag på tiden för körningen till tippen. Av den anledningen bokar vi alltid tippkörningar separat från flytten. 

Kan man själv hjälpa till under flytten?

Ja, självklart får ni hjälpa till att bära, det är trots allt era saker. Däremot kan vi inte ta med hjälp från kunder eller anhöriga i beräkningen när vi föreslår ett upplägg för flytten. Vi måste utgå från att vi, på egen hand, ska kunna genomföra de uppdrag vi åtar oss på ett så bra och smidigt sätt som möjligt. Prata med arbetsledaren på jobbet om hur ni bäst kan hjälpa till!

Får man åka med i flyttbilen?

Nej. Vi är en flyttfirma och vi får inte ta passagerare i bilen under arbetstid.

Flyttar ni på kvällen?

Kort svar nej. Vi gör vårt bästa för att ge våra anställda en trygg tillvaro, i det ingår det att de kan räkna med att vi försöker planera deras dagar för arbete inom tidsramen 8-17. Vid enstaka fall kan vi göra undantag.

Hur betalar man?

Efter avslutad flytt så skickar vi en faktura på den e-mailadress som har angetts under bokningsbekräftelsen. Har man inte e-mail så kan vi skicka faktura i pappersformat per vanlig post.

Tar ni ner lampor?

Vi kan hjälpa till att ta ned lampor, detta måste dock meddelas till flyttkillarna så att de vet vilka som ska med. Vi får ta ned lampor med vanlig stickkontakt, men sådana som sitter med så kallad sockerbit får vi inte koppla ur då vår personal inte har behörighet att jobba med el.

Tar ni tvätt- och/eller diskmaskin?

Det gör vi absolut, dock måste de vara urkopplade och tömda på vatten på förhand för att vi ska kunna ta dem.

Flyttar ni enstaka föremål?

Ja, i mån av tid kan vi hjälpa med det. Flyttar av enstaka föremål försöker vi passa in i vårt schema så att det inte ska störa våra större bohags- eller företagsflyttar. Ju mer flexibel du som kund är vad gäller datum och tidpunkt desto lättare blir det för oss att passa in i vårt schema.

Vi flyttar till ett nybygge, något vi ska tänka på?

Vid nybyggen är det vanligt att de som ska flytta in tilldelas så kallade hisstider, detta för att undvika krockar när många ska flytta in samtidigt. Kontrollera gärna om det finns hisstid i ert fall och meddela oss den, det är viktigt för vår planering. Om ni har möjlighet att påverka så är det optimalt med hisstid strax efter lunch så vi har möjlighet att lasta in i bilen/bilarna i lugn och ro. Vet vi vilken tid ni har tilldelats så kan vi anpassa vår starttid så att vi tajmar den väl och även planera bokningen för att säkerställa att vi får med oss allt i en vända. Längden på hisstiden kan variera, men 2 timmar är det vanligaste. Kortare tid än så gör det ofta svårt för oss att hinna lasta ur om det inte är ett väldigt litet bohag.

Min stora möbler får inte plats i hissen, vad kan vi göra?

Nyare byggnader är ofta planerade på ett sånt sätt att alla möbler ska få plats i hissen. Det händer dock att större möbler, exempelvis stora soffor, större garderober eller liknande inte får plats i hissen och då är ofta även trappuppgången för liten eller snäv för att man ska kunna bära den vägen istället som i äldre byggnader med liten hiss. Om det inte går att montera isär möbeln så att den får plats så finns det tyvärr ingen bra lösning. Ibland kan kunden själv hyra in en lyftkran av något slag och på så sätt lyfta in möbeln genom ett fönster eller balkongdörr. Det här problemet kan även uppstå i snäva trappor i villor eller radhus.

Vi ska genomföra lägenhetsbyte, vad ska vi tänka på?

Generellt sett så är det bästa vid lägenhetsbyten att alla parter använder samma flyttfirma. Det gör det enklare för flyttfirman att lösa eventuella problem som kan uppstå och man undviker eventuella krockar i trappen/hissen vid in och utlastning. Om vi bara sköter ena delen av bytet så försöker vi planera flytten på ett sånt sätt att vi får med oss allt i en vända för att inte riskera att krocka och att era tillhörigheter blandas. Det viktigaste under ett byte är att ni som byter med varandra har en dialog och att vi som firma informeras så att vi vet vad som gäller och kan planera för det.

I vilka områden erbjuder ni flyttfirma?

Vår flyttfirma utgår från Stockholm, men vi tar körningar tur eller retur ute i landet också. Vi erbjuder våra tjänster i hela landet och kan även köra till våra grannländer, förutsatt att flytten går till eller från Stockholm där vi har vår utgångspunkt – största delen av vår verksamhet äger rum i Storstockholm. Vi är verksamma till exempel i Vasastan, på Södermalm och i Danderyd.

Boka din flytt idag - få en offert, gratis och icke-bindande

    Få en kostnadsfri offert



      Boka din flytt idag

      Flyttfirma 7 Trappor utan hiss AB
      Valhallavägen 145
      115 31 Stockholm
      Org.nr: 559034-7414